منابع فارسی عدالت

ـ حوزه های عدالت، در دفاع از کثرت گرایی و برابری، نوشته مایکل والزر، ترجمه صالح نجفی، تهران :  نشر ثالث، سال ۱۳۸۹.

ـ نظریه عدالت، نوشته جان رالز، ترجمه محمد مال سروریان و مرتضی بحرانی، تهران : انتشارات  پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سال ۱۳۸۷

ـ عدالت به مثابه انصاف، نوشته جان رالز ترجمه عرفان ثابتی، تهران : نشر ققنوس، سال ۱۳۸۳

ـ درباره عدالت، نوشته اتفرید هوفه، ترجمه امیر طبری، تهران : نشر اختران، سال۱۳۸۳

ـ ادب قدرت ادب عدالت، نوشته عبدالکریم سروش، تهران : نشر صراط، سال ۱۳۸۵

ـ مقاله فلسفه عدالت در کتاب حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، مجموعه نویسندگان به اهتمام دکتر محمد آشوری، تهران : انتشارات دانشگاه تهران، سال۱۳۸۳ (این مقاله در سایت موجود است)

ـ عدالت در میان ملل، نوشته توماس پنگل و پیتر آهرنزدرف، ترجمه مصطفی یونسی، تهران : نشروازرت امور خارجه، سال۱۳۸۴

ـ در هوای حق و عدالت، نوشته محمد علی موحد، تهران : نشر کارنامه، سال ۱۳۸۱

ـ اخلاق و عدالت، نوشته محمد رفیع محمودیان، تهران : نشر طرح نو، سال ۱۳۸۰

ـ نظریه سیاسی عدالت در اسلام، نوشته علی اکبر علیخانی و همکاران جلد یک و دو، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سال ۱۳۸۸

ـ نابرابری اجتماعی، نوشته ادوارد.ج. گرب، ترجمه محمد سیاهپوش و احمد غروی زاد، تهران : نشر معاصر، سال۱۳۷۳

ـ مقدمه ای بر نابرابری های اجتماعی، نوشته علی کمالی، تهران : نشر سمت، سال ۱۳۷۹

ـ جامعه شناسی قشربندی و نابرابری های اجتماعی، نوشته ملوین تامین، ترجمع عبدالحسین نیک گهر، تهران : نشر توتیا، سال ۱۳۸۱

ـ توسعه و نابرابری، نوشته محمد جواد زاهدی، تهران : نشر مازیار، سال۱۳۸۲

ـ دموکراسی در برابر بی عدالتی، نوشته فریبز رئیس دانا، تهران : نشر علم، سال۱۳۸۱

ـ قشربندی و دین فصل دوم کتاب تحلیل طبقاتی و توسعه، نویسنده عماد افروغ، تهران : موسسه فرهنگ و دانش، سال۱۳۷۹

ـ مبانی معرفت شناختی نظریه عدالت اجتماعی، نوشته دکتر سید علیرضا حسینی بهشتی، انتشارات بقعه سال ۱۳۷۸

ـ نظریه رفاه ـ مبانی معرفت شناختی نظریه عدالت اجتماعی، نوشته تونی فیتز پتریک، ترجمه هرمز همایون پور، انتشارات گام

ـ درک ایرانیان از عدالت، نویسنده : داریوش یعقوبی، ناشر: انتشارات جامعه شناسان تهران ۱۳۸۸

ـ نقد و بررسی نظریه های عدالت،حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدواعظی، انتشارات : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۸

ـ فربه و نحیف خواستگاه هنجارهای اخلاقی؛ نوشته مایکل والزر، ترجمه دکتر سید صادق حقیقت، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ۱۳۸۹

مجلات :

ـ عدالت اجتماعی، پژوهش نامه ۲۶، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، تابستان ۱۳۸۷

ـ طرح بررشی از عدالت در افلاطون و راولز، مصطفی یونسی، دوفصلنامه پژوهشگاه علوم انسانی، فرهنگ و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی شماره دوم بهار و تابستان ۱۳۸۵

ـ عدالت، عدالت اسلامی و سهام عدالت، نوشته صادق بختیاری، فصلنامه راهبرد سال هجدهم، شماره ۵۲، پاییز ۱۳۸۸ صص ۷۹-۷۱

2 دیدگاه

  1. ۱۳۹۰-۰۱-۰۶ در ۶:۵۷ ب٫ظ

    با سلام به آقای کیان کیانی
    برای عدالت به مفهوم واقعی و نه تعریف های بی پایان سلیقه ای منابعی چون شاهنامه ، اشعار مولوی ، و دیوان حافظ دارای اعتبار میباشند .
    حافظ در جامع ترین تعریف عدالت میفرماید :
    پیر ما گفت خطا برقلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد
    میتوانید به تفسیر آیت الله مطهری در باره این بیت مراجعه فرمائید .
    از دیدگاه عرفان یا هستی شناسی ایران در هر زمان هرچه و در هرابعادی روی میدهد عین عدالت است . طبق تمام قوانین علوم نیز تا شرایط یا ضرورت پدید آمدن رویدادی فراهم نشده باش امری حادث نمیشود . به واقع هیچ چیز جز عدالت در عالم واقعی وجود ندارد .
    با تشکر
    رشید دمهری

    1. ۱۳۹۰-۰۱-۱۱ در ۶:۲۲ ب٫ظ

      سپاس از وقتی که گذاشتید اما چند سوال
      فرمودید : “منابعی چون شاهنامه ، اشعار مولوی ، و دیوان حافظ دارای اعتبار”
      لطفا منبع یا مقاله یا ایده ای از این نظریه پردازانی که شما فرمودید به بنده و دوستان معرفی نمایید
      فرمودید : “حافظ در جامع ترین تعریف عدالت میفرماید :
      پیر ما گفت خطا برقلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد”
      یعنی هر چه هست عدل است طبق نگاه دینی هم اگه نگاه کنیم پس اگر همه چیز عدل است چرا قرآن این حافظ رسل را برای برپا کردن عدل فرستاده
      فرمودید : “به واقع هیچ چیز جز عدالت در عالم واقعی وجود ندارد”
      پس اینهمه جنگ و قتل و فقر و جهل و شکنجه و اعدام و مرگ کودکان به خاطر آب آلوده و … همه عدل است؟!!!!!!
      یه نگاهی به این سایت بیندازید
      http://www.worldometers.info/fa

دیدگاهتان را بنویسید

هفده − شش =

بخش های ضروری ستاره دار هستند